Vår stolta 100-åriga historia

Det har hänt mycket sedan Alfort & Cronholm öppnade färg- och drogbutik på Norrlandsgatan i Stockholm 1906. Under 1920-talet samlade Alcro sin tillverkning till en fabrik i Ulvsunda utanför Stockholm. (Där pågick för övrigt färgproduktion fram till 1995 då hela produktionen flyttade till fabrik i Gröndal i centrala Stockholm för att 2007 flytta till Nykvarn utanför Södertälje.) Från 1930-talet blir det tydligt att Alcro ser hela Sverige som sin marknad och man börjar ett riksomfattande samarbete med färghandlare.

Alcro var pionjär när det gällde att bearbeta konsumentmarknaden i Sverige. ”Måla på lördag”-kampanjen satte igång ”gör-det-själv”-marknaden ordentligt i Sverige på 50- och 60-talet. På 60-talet gjorde Alcro reklamfilm för biograferna med Martin Ljung som slog fast att ”det är fult att inte måla”.


Alcro följer tidens anda och tar under 70-talet fasta på de möjligheter och behov som finns just då. ”Det finns visst saker att måla i ett nytt hus”.


Under 90-talet låg fokus på miljöfrågor. Det präglade kommunikationens inriktning i hög grad för Alcro som bland annat lanserade ”Kulturfärger”. Men 90-talet var också starten på den stora inredningstrenden. Alcro lanserade storsäljaren vägglasyr, färgen som gav möjlighet till personlig inredning. 2000-talet inleder Alcro med ytterligare ett nytt grepp – nu presenteras ”inspiration från de bästa”. Designers blir de nya ”idolerna” för en skara riktigt inredningsintresserade konsumenter som behöver hjälp med färgsättning och den första Alcro Designers-kollektionen ser dagens ljus.